Relatório Síntese de Literatura Cinzenta
Grey Literature Summary Report
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Grey Literature Summary Report
em desenvolvimento
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Systematic Literature Review
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Good Practice Manual - Index ofQuality Indicators for Children and Young People with a Disability or Incapacity in Residential Care
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Process of Creating the Good Practice Manual - Index of Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities in Residential Care
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Pilot study of the Good Practice Manual - Index of Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities in Residential Care
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Doutorada em Psicologia pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto em 2016. É Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto e Gestora de Investigação no inED. Publicou vários artigos em revistas de qualidade sobre educação especial e educação inclusiva. Tem 1 capítulo de livro e 2 livros. Coordenou o projeto ERASMUS+ FRIEND-SHIP, destinado a promover a participação social de alunos do ensino básico, e é Investigadora Principal do Projeto "Indicadores de Qualidade Residencial para Crianças e Jovens com Deficiência". Participa e/ou participou como investigadora em 5 projetos. Nas suas atividades profissionais, interagiu com mais de 100 colaboradores em coautoria de trabalhos científicos.
Manuela Sanches-Ferreira tem mais de 30 anos de experiência e coordena o Mestrado em "Educação Especial: Multideficiência e problemas da cognição", a Unidade de Apoio às Escolas Inclusivas (UAEI) e o inED.Foi nomeada perita portuguesa em 3 projetos da Agência Europeia para asNecessidades Especiais e Educação Inclusiva; coordenou a avaliação nacional da implementação do Decreto-Lei 3/2008 (2009-2010), a convite do Ministério daEducação; foi consultora da UNICEF Arménia, 2013, 2016, 2020; UNICEF Moçambique,2021; coordenou a equipa portuguesa em mais de 10 projetos Erasmus+, tendo várias publicações em revistas internacionais relevantes.
Mariana Lucas Casanova. Concluiu o Doutoramento em Psicologia em 2021, financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal, com uma mobilidade na Manchester Metropolitan University. Psicóloga com 20 anos de experiência, tem uma especialização em Psicologia Clínica e da Saúde e em Psicologia da Educação. Atualmente desenvolve investigação de Pós-Doutoramento no Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) no âmbito do projeto "Indicadores de Qualidade Residencial para Crianças e Jovens com Deficiência". Geriu e implementou 9 projetos financiados pela UE. Ao longo da sua carreira como investigadora, publicou capítulos de livros e artigos de investigação em revistas internacionais revistas por pares e participou com comunicações em várias conferências.
Sérgio Costa Araújo tem cerca de 20 anos de experiência no domínio da proteção e dos direitos da criança, desenvolvendo projetos de investigação-ação com fortes laços comunitários nas áreas da pobreza infantil e da exclusão social. É membro do Grupo Consultivo de Investigação e do grupo de trabalho sobre "Children in Alternative Care", da rede europeia EUROCHILD; membro do “DataCare”Experts Research Advisory Group, um projeto pioneiro da Eurochild e da UNICEF de mapeamento abrangente dos dados dos sistemas de proteção da criança nos 27 Estados-Membros da UE e no ReinoUnido; coordenador do projeto de combate à pobreza infantil "PrimeirosPassos" promovido pela Santa Casa da Misericórdia de Gaia, destinado a prevenir e reduzir a vulnerabilidade na primeira infância.
Clara Cruz Santos concluiu o Doutoramento em Serviço Social em 2007 na Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Ciências Humanas. É Mestre em Famílias e Sistemas Sociais (1999) pelo Instituto Superior Miguel Torga e Licenciada em Serviço Social (1994) pelo Instituto Superior Bissaya Barreto. É Coordenadora do Mestrado em Serviço Social, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. É investigadora integrada do Centro de Estudos Interdisciplinares - CEIS20. Consultora externa da Comissão Europeia e Coordenadora do Observatório de Intervenção Social e Cidadania da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Participa e/ou participou como Técnica de Desenvolvimento em 1 projeto, Investigadora em 3 projectos, e Investigadora Principal em 5 projectos, trabalhando na área das Ciências Sociais com ênfase no Serviço Social.
Luiza Nobre Lima é Professora Auxiliar na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Doutorada em Psicologia do Desenvolvimento, leciona e investiga e publica sobre trajetórias (in)adaptativas na adolescência, muito em particular, as trajetórias de adolescentes que residem em acolhimento residencial. Neste âmbito tem orientado estágios curriculares e profissionais e teses de mestrado e de doutoramento. É investigadora colaboradora do Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental. Atualmente, é Sub-Diretora da Faculdade.
João Pedro Gaspar: Pela Universidade de Coimbra, é Licenciado em Geologia, Mestre em Geociências, Doutor em Psicologia da Educação, com Pós-doutoramento em Educação Social. Docente, investigador do Centro de Estudos Interdisciplinares da Universidade de Coimbra e do Centro de Investigação Educação de Adultos e Intervenção Comunitária da Universidade do Algarve. Mentor e coordenador da PAJE – Plataforma de Apoio a Jovens (Ex)acolhidos. Supervisor e Consultor em várias entidades na área da Infância e Família (CPCJs, Casas de Acolhimento, CAFAPs, Entidades Enquadradoras de Acolhimento Familiar). Juiz social. Presidente do Conselho Consultivo da AjudAjudar - Associação para a Promoção dos Direitos das Crianças e Jovens. Representante português do INTRAC - International Research Network on Transitions to Adulthood from Care. Prémio Direitos Humanos 2023 (atribuído pela Assembleia da República à Plataforma PAJE).
PhD in Psychology at the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto in 2016. She is an Invited Adjunct Professor at the School of Education of the PolytechnicInstitute of Porto and Research Manager at inED. She has published several articles in high-quality journals on special education and inclusive education.She has 1 book chapter and 2 books. She coordinated the ERASMUS+ project FRIEND-SHIP aimed at promoting social participation of elementary students, and she is the Principal Investigator of the Project “Residential QualityIndicators for Children and Young People with Disabilities”. Participates and/or has participated as a researcher in 5 projects. In his professional activities, he has interacted with more than 100 collaborators in co-authoring scientific work.
Manuela Sanches-Ferreira has more than 30 years of experience and coordinates the Master in "Special Education: Cognition and profound disabilities", the Support Unit for Inclusive Schools (UAEI)and the inED. She has been nominated as the Portuguese expert in 3 projects of the European Agency for Special Needs and Inclusive Education; coordinated the national evaluation of the Decree-Law 3/2008 implementation (2009-2010) by invitation of the Ministry of Education; was a consultant for UNICEF Armenia in2013, 2016, 2020; UNICEF Moçambique, in 2021; coordinated the Portuguese teamin more than 10 Erasmus+ Projects, and has several publications in relevant international journals.
Completed the PhD inPsychology in 2021, funded by Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) at theFaculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto,Portugal, with a mobility at the Manchester Metropolitan University. Psychologistwith 20 years of experience, she has a specialisation in Clinical and HealthPsychology and in Education Psychology. She is currently conductingPostdoctoral research at the Centre for Research and Innovation in Education(inED) within the project “Residential Quality Indicators for Children andYoung People with Disabilities”. She has managed and implemented 9 EU fundedprojects. Throughout her career as a researcher, she has published bookchapters and research articles in peer reviewed International Journals and presentedcommunications in several conferences.
Sérgio Costa Araújo has about 20 years of experience in the field of children protection and rights, developing action-research projects with strong communitarian bonds in the areas of child poverty and social exclusion. He is a member of the Research Advisory Group and working group on “Children in Alternative Care”, European network EUROCHILD; member of the “DataCare” Experts Research Advisory Group, a Eurochild &UNICEF pioneering project of a comprehensive mapping of child protection data systems across the 27 EU Member States and the UK; coordinator of the anti-child poverty project “Primeiros Passos” promoted by Santa Casa daMisericórdia de Gaia aimed at preventing and reducing vulnerability in EarlyChildhood.
Clara Cruz Santos finished her PhD in Social Work in 2007 at the Portuguese Catholic University, Faculty of Human Sciences. She holds a Master's Degree in Families and Social Systems (1999) from the Higher Institute Miguel Torga and a Degree in Social Work (1994) from the Higher Institute Bissaya Barreto. She is the Coordinator of the Master Degree in Social Work, in the Faculty of Psychology of the University of Coimbra. She is an integrated researcher at the Center for Interdisciplinary Studies – CEIS20. External consultant of the European Commission and Coordinator of the Social Intervention and Citizenship Observatory at the University of Coimbra Faculty of Psychology and Educational Sciences. She participates and/or has participated as Technical Development in 1 project, Researcher in 3 projects, and Principal Investigator in 5 projects, working in the area of Social Sciences with an emphasis on Social Work.
Luiza Nobre Lima is an Assistant Professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. With a PhD in Developmental Psychology, she teaches, researches, and publishes on (in)adaptive trajectories in adolescence, particularly the trajectories of adolescents living in residential care. In this context, she has supervised curricular and professional internships and master's and doctoral theses. She is a collaborating researcher at the Centre for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioral Intervention. Currently, she is Deputy Director of the Faculty.
João Pedro Gaspar: He has a degree in Geology, a Master's in Geosciences, a PhD in Educational Psychology and a post-doctorate in Social Education by the University of Coimbra. He is a lecturer and researcher at the Centre for Interdisciplinary Studies at the University of Coimbra and at the Adult Education and Community Intervention Research Centre at the University of the Algarve. Mentor and coordinator of PAJE - Plataforma de Apoio a Jovens (Ex)acolhidos (Ex-foster youth support platform). Supervisor and Consultant for various organisations in the area of Children and Family Support (CPCJs, Foster Homes, CAFAPs, Family Fostering Organisations). Social judge. Chairman of the Advisory Board of AjudAjudar - Associação para a Promoção dos Direitos das Crianças e Jovens (Association for the Promotion of the Rights of Children and Young People). Portuguese representative of INTRAC - International Research Network on Transitions to Adulthood from Care. Human Rights Prize 2023 (awarded by the Portuguese Parliament to the PAJE Platform).