Residential Care Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities 

Projeto desenvolvido no inED– Centro de Investigação & Inovação em Educação
da Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto
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PT

O projeto RCQI pretende desenvolver um Manual de Boas Práticas - Index de Indicadores de Qualidade para Crianças e Jovens com Deficiência ou Incapacidade em Acolhimento Residencial para apoiar estas instituições a desenvolver práticas de qualidade adaptadas às necessidades destas crianças e jovens

EN

The RCQI project aims to develop a Manual of Good Practices - Index of Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities in Residential Care to support these institutions in developing quality practices adapted to the needs of these children and young people.

PT

Financiado pela Fundação La Caixa, Social Research (LCF/PR/SR22/52570013),o projeto “Residential Care Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities” – Index de Indicadores de Qualidade para Crianças eJovens com Deficiência ou Incapacidade em Acolhimento Residencial que se encontra a ser desenvolvido no inED – Centro de Investigação & Inovação em Educação, tem como objetivo geral desenvolver um Manual de Qualidade através de metodologias participativas, contando com a participação de profissionais destas instituições, de especialistas na área e das crianças e jovens com deficiência ou incapacidade.

Este manual pretende apoiar as instituições no processo de autoavaliação, apoiando na análise das suas práticas e necessidades; desenvolvimento e implementação de um plano de melhoria; avaliação deste processo por forma a promover o desenvolvimento e bem-estar de crianças/jovens com deficiência ou incapacidade.

Em Portugal, tal como acontece a nível global, verifica-se uma elevada representação de crianças e jovens com deficiência ou incapacidade em acolhimento residencial (Cheatham et al., 2020;ISSIP, 2021). Aliado aos dados da literatura que indicam maior probabilidade de dificuldades de aprendizagem em crianças/jovens em acolhimento residencial, ter incapacidade ou deficiência coloca as crianças num risco acrescido de insucesso escolar, reduzida participação nos contextos de vida e menor acesso a oportunidades na transição para a vida adulta.

Deste modo, a qualidade dos serviços de acolhimento residencial e a sua adaptação às necessidades destas crianças torna-se fundamental para garantir o seu desenvolvimento ótimo e a sua inclusão social. Este projeto pretende apoiar decisores políticos, investigadores, instituições e profissionais na implementação de práticas e mecanismos que permitam melhorara qualidade dos cuidados prestados a crianças e jovens com deficiência ou incapacidade, considerando as suas necessidades específicas para promover o seu desenvolvimento global e inclusão.

EN

Funded by the La Caixa Foundation,Social Research (LCF/PR/SR22/52570013), the project "Residential CareQuality Indicators for Children and Young People with Disabilities”, which is being developed at inED - Centre for Research & Innovation in Education, aims to develop a Quality Manual through participatory methodologies, with the participation of professionals from these institutions, experts in the field and children and young people with a disability or incapacity.

This manual aims to support institutions in the process of self-evaluation, analysing their practices and needs; developing and implementing an improvement plan; and evaluating this process in order to promote the development and well-being of children/young people with disabilities.

In Portugal, as globally, there isa high representation of children and young people with disabilities in residential care (Cheatham et al., 2020; ISSIP, 2021). Moreover, the literature suggests that children/young people in residential care have a greater likelihood of developing learning disabilities. So, having a disability or impairment puts children at an increased risk of school failure, reduced participation in their contexts and less access to opportunities in the transition to adulthood.

Therefore, the quality of residential care services and their adaptation to the needs of these children becomes vital to guaranteeing their optimal development and social inclusion.This project aims to support policymakers, researchers, institutions, and professionals in implementing practices and strategies to improve the quality of care provided to children and young people with disabilities, considering their specific needs to promote their overall development and inclusion.

PT

Financiado pela Fundação La Caixa, Social Research (LCF/PR/SR22/52570013),o projeto “Residential Care Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities” – Index de Indicadores de Qualidade para Crianças eJovens com Deficiência ou Incapacidade em Acolhimento Residencial que se encontra a ser desenvolvido no inED – Centro de Investigação & Inovação em Educação, tem como objetivo geral desenvolver um Manual de Qualidade através de metodologias participativas, contando com a participação de profissionais destas instituições, de especialistas na área e das crianças e jovens com deficiência ou incapacidade.

Este manual pretende apoiar as instituições no processo de autoavaliação, apoiando na análise das suas práticas e necessidades; desenvolvimento e implementação de um plano de melhoria; avaliação deste processo por forma a promover o desenvolvimento e bem-estar de crianças/jovens com deficiência ou incapacidade.

Em Portugal, tal como acontece a nível global, verifica-se uma elevada representação de crianças e jovens com deficiência ou incapacidade em acolhimento residencial (Cheatham et al., 2020;ISSIP, 2021). Aliado aos dados da literatura que indicam maior probabilidade de dificuldades de aprendizagem em crianças/jovens em acolhimento residencial, ter incapacidade ou deficiência coloca as crianças num risco acrescido de insucesso escolar, reduzida participação nos contextos de vida e menor acesso a oportunidades na transição para a vida adulta.

Deste modo, a qualidade dos serviços de acolhimento residencial e a sua adaptação às necessidades destas crianças torna-se fundamental para garantir o seu desenvolvimento ótimo e a sua inclusão social. Este projeto pretende apoiar decisores políticos, investigadores, instituições e profissionais na implementação de práticas e mecanismos que permitam melhorara qualidade dos cuidados prestados a crianças e jovens com deficiência ou incapacidade, considerando as suas necessidades específicas para promover o seu desenvolvimento global e inclusão.

EN

Funded by the La Caixa Foundation,Social Research (LCF/PR/SR22/52570013), the project "Residential CareQuality Indicators for Children and Young People with Disabilities”, which is being developed at inED - Centre for Research & Innovation in Education, aims to develop a Quality Manual through participatory methodologies, with the participation of professionals from these institutions, experts in the field and children and young people with a disability or incapacity.

This manual aims to support institutions in the process of self-evaluation, analysing their practices and needs; developing and implementing an improvement plan; and evaluating this process in order to promote the development and well-being of children/young people with disabilities.

In Portugal, as globally, there isa high representation of children and young people with disabilities in residential care (Cheatham et al., 2020; ISSIP, 2021). Moreover, the literature suggests that children/young people in residential care have a greater likelihood of developing learning disabilities. So, having a disability or impairment puts children at an increased risk of school failure, reduced participation in their contexts and less access to opportunities in the transition to adulthood.

Therefore, the quality of residential care services and their adaptation to the needs of these children becomes vital to guaranteeing their optimal development and social inclusion.This project aims to support policymakers, researchers, institutions, and professionals in implementing practices and strategies to improve the quality of care provided to children and young people with disabilities, considering their specific needs to promote their overall development and inclusion.

PT/EN
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Estudo 1
study 1

Descrever o estado do acolhimento residencial de crianças ejovens com deficiência, no que diz respeito às características e participaçãodesta população, e às políticas, cultura e práticas adotadas pelas instituiçõesde acolhimento residencial. 
  1. Revisão  Sistemática da Literatura – síntese de estudos acerca de crianças e jovens  com deficiência ou incapacidade em contexto residencial
  2. Inquérito  nacional – Caracterização da população de crianças e jovens com deficiência  em acolhimento residencial
  3. Grupos focais – análise da experiência e  desafios dos profissionais de acolhimento residencial face ao cuidado de  crianças e jovens com deficiência ou incapacidade
  4. Entrevista  com crianças e jovens com deficiência ou incapacidade – compreensão da  experiência de acolhimento residencial

To describe the state of residential care for children and young people with disabilities in Portugal, with regard to the characteristics and participation of this population, and the policies, culture and practices adopted by residential care institutions.
  1. Systematic Literature Review - summarising studies on children and young people with disabilities in residential care
  2. National survey - characterisation of the population of children and young people with disabilities in residential care
  3. Focus groups - analysing the experience and challenges of residential care professionals in caring for children and young people with disabilities
  4. Interviews with children and young people with disabilities - understanding their residential care experience

Estudo 2
study 2

Desenvolver um manual de boas práticas – Index for Quality of Residential Care for Children and Young People with Disabilities, destinado a fornecer um quadro comum que possa ser utilizado pelos serviços de acolhimento residencial para apoiar os processos de mudança, desenvolvimento e melhoria das instituições. 
  1. Desenvolvimento do Index de indicadores de qualidade
  2. Validação do Index de indicadores de qualidade com stakeholders através da Técnica de Delphi

To develop a manual of good practices - Index for Quality of Residential Care for Children and Young People with Disabilities, aimed at providing a common framework that can be used by residential care services to support the processes of change, development and improvement of institutions.
  1. Development of the Index of quality indicators
  2. Validation of the Index of quality indicators withstakeholders using the Delphi technique

Estudo 3
study 3

Estudo piloto do Index for Quality of Residential Care for Children and Young People with Disabilities em duas instituições de acolhimento residencial e recomendações para futura implementação. 
  1. Formação dos profissionais das instituições para a implementação do Index
  2. Suporte às instituições na implementação do Index – auto-reflexão; identificação de prioridades e definição do plano de mudança
  3. Implementação do Index
  4. Avaliação  da implementação (qualitativa e quantitativa)

Pilot study of the Index of Quality of Residential Care for Children and Young People with Disabilities in two residential care institutions and recommendations for future implementation.
  1. Training professionals in the institutions  to implement the Index
  2. Support for institutions in implementing the Index - self-reflection; identification of priorities and definition of the change plan
  3. Implementing the Index
  4. Evaluation of implementation (qualitative and quantitative)

Resultados

Results

Relatório Síntese de Literatura Cinzenta

Grey Literature Summary Report

em desenvolvimento

under development

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Revisão Sistemática da Literatura

Systematic Literature Review

em desenvolvimento

under development

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Manual de Boas Práticas - Index de Indicadores deQualidade para Crianças e Jovens com Deficiência ou Incapacidade em AcolhimentoResidencial

Good Practice Manual - Index ofQuality Indicators for Children and Young People with a Disability or Incapacity in Residential Care

em desenvolvimento

under development

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Processo de Criação do Manual de Boas Práticas - Index de Indicadores de Qualidade para Crianças e Jovens com Deficiência ou Incapacidade em Acolhimento Residencial

Process of Creating the Good Practice Manual - Index of Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities in Residential Care

em desenvolvimento

under development

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Estudo piloto do Manual de Boas Práticas -Index de Indicadores de Qualidade para Crianças e Jovens com Deficiência ouIncapacidade em Acolhimento Residencial

Pilot study of the Good Practice Manual - Index of Quality Indicators for Children and Young People with Disabilities in Residential Care

em desenvolvimento

under development

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Parcerias / Partnerships

PT/EN
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Equipa

Team

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Sílvia Alves
Investigadora integrada inED
Escola Superior de Educação
Instituto Politécnico do Porto (ESE | P.PORTO)
CV

Doutorada em Psicologia pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto em 2016. É Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto e Gestora de Investigação no inED. Publicou vários artigos em revistas de qualidade sobre educação especial e educação inclusiva. Tem 1 capítulo de livro e 2 livros. Coordenou o projeto ERASMUS+ FRIEND-SHIP, destinado a promover a participação social de alunos do ensino básico, e é Investigadora Principal do Projeto "Indicadores de Qualidade Residencial para Crianças e Jovens com Deficiência". Participa e/ou participou como investigadora em 5 projetos. Nas suas atividades profissionais, interagiu com mais de 100 colaboradores em coautoria de trabalhos científicos.

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Manuela Sanches-Ferreira
Director of inED
Escola Superior de Educação
Instituto Politécnico do Porto (ESE | P.PORTO)
CV

Manuela Sanches-Ferreira tem mais de 30 anos de experiência e coordena o Mestrado em "Educação Especial: Multideficiência e problemas da cognição", a Unidade de Apoio às Escolas Inclusivas (UAEI) e o inED.Foi nomeada perita portuguesa em 3 projetos da Agência Europeia para asNecessidades Especiais e Educação Inclusiva; coordenou a avaliação nacional da implementação do Decreto-Lei 3/2008 (2009-2010), a convite do Ministério daEducação; foi consultora da UNICEF Arménia, 2013, 2016, 2020; UNICEF Moçambique,2021; coordenou a equipa portuguesa em mais de 10 projetos Erasmus+, tendo várias publicações em revistas internacionais relevantes.

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Mariana Lucas Casanova
Investigadora integrada inED
Escola Superior de Educação
Instituto Politécnico do Porto (ESE | P.PORTO)
CV

Mariana Lucas Casanova. Concluiu o Doutoramento em Psicologia em 2021, financiado pela Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal, com uma mobilidade na Manchester Metropolitan University. Psicóloga com 20 anos de experiência, tem uma especialização em Psicologia Clínica e da Saúde e em Psicologia da Educação. Atualmente desenvolve investigação de Pós-Doutoramento no Centro de Investigação e Inovação em Educação (inED) no âmbito do projeto "Indicadores de Qualidade Residencial para Crianças e Jovens com Deficiência". Geriu e implementou 9 projetos financiados pela UE. Ao longo da sua carreira como investigadora, publicou capítulos de livros e artigos de investigação em revistas internacionais revistas por pares e participou com comunicações em várias conferências.

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Sérgio Costa Araújo
Investigador colaborador inED
Escola Superior de Educação
Instituto Politécnico do Porto (ESE | P.PORTO)
CV

Sérgio Costa Araújo tem cerca de 20 anos de experiência no domínio da proteção e dos direitos da criança, desenvolvendo projetos de investigação-ação com fortes laços comunitários nas áreas da pobreza infantil e da exclusão social. É membro do Grupo Consultivo de Investigação e do grupo de trabalho sobre "Children in Alternative Care", da rede europeia EUROCHILD; membro do “DataCare”Experts Research Advisory Group, um projeto pioneiro da Eurochild e da UNICEF de mapeamento abrangente dos dados dos sistemas de proteção da criança nos 27 Estados-Membros da UE e no ReinoUnido; coordenador do projeto de combate à pobreza infantil "PrimeirosPassos" promovido pela Santa Casa da Misericórdia de Gaia, destinado a prevenir e reduzir a vulnerabilidade na primeira infância.

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Clara Cruz Santos
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Universidade de Coimbra
Observatório da Cidadania e Intervenção social da
Universidade de Coimbra
CV

Clara Cruz Santos concluiu o Doutoramento em Serviço Social em 2007 na Universidade Católica Portuguesa, Faculdade de Ciências Humanas. É Mestre em Famílias e Sistemas Sociais (1999) pelo Instituto Superior Miguel Torga e Licenciada em Serviço Social (1994) pelo Instituto Superior Bissaya Barreto. É Coordenadora do Mestrado em Serviço Social, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. É investigadora integrada do Centro de Estudos Interdisciplinares - CEIS20. Consultora externa da Comissão Europeia e Coordenadora do Observatório de Intervenção Social e Cidadania da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Participa e/ou participou como Técnica de Desenvolvimento em 1 projeto, Investigadora em 3 projectos, e Investigadora Principal em 5 projectos, trabalhando na área das Ciências Sociais com ênfase no Serviço Social.

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Luiza Nobre Lima
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Universidade de Coimbra
CV

Luiza Nobre Lima é Professora Auxiliar na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Doutorada em Psicologia do Desenvolvimento, leciona e investiga e publica sobre trajetórias (in)adaptativas na adolescência, muito em particular, as trajetórias de adolescentes que residem em acolhimento residencial. Neste âmbito tem orientado estágios curriculares e profissionais e teses de mestrado e de doutoramento. É investigadora colaboradora do Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo-Comportamental. Atualmente, é Sub-Diretora da Faculdade.

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João Pedro Gaspar
Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX
Universidade Coimbra, Portugal
Fundador e Presidente da Plataforma PAJE -Apoio a Jovens (Ex)acolhidos, Portugal
CV

João Pedro Gaspar: Pela Universidade de Coimbra, é Licenciado em Geologia, Mestre em Geociências, Doutor em Psicologia da Educação, com Pós-doutoramento em Educação Social. Docente, investigador do Centro de Estudos Interdisciplinares da Universidade de Coimbra e do Centro de Investigação Educação de Adultos e Intervenção Comunitária da Universidade do Algarve. Mentor e coordenador da PAJE – Plataforma de Apoio a Jovens (Ex)acolhidos. Supervisor e Consultor em várias entidades na área da Infância e Família (CPCJs, Casas de Acolhimento, CAFAPs, Entidades Enquadradoras de Acolhimento Familiar). Juiz social. Presidente do Conselho Consultivo da AjudAjudar - Associação para a Promoção dos Direitos das Crianças e Jovens. Representante português do INTRAC - International Research Network on Transitions to Adulthood from Care. Prémio Direitos Humanos 2023 (atribuído pela Assembleia da República à Plataforma PAJE).

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Sílvia Alves
Integrated Researcher and Science Manager at inED
School of Education
Porto Polythecnic (ESE | P.PORTO)
CV

PhD in Psychology at the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto in 2016. She is an Invited Adjunct Professor at the School of Education of the PolytechnicInstitute of Porto and Research Manager at inED. She has published several articles in high-quality journals on special education and inclusive education.She has 1 book chapter and 2 books. She coordinated the ERASMUS+ project FRIEND-SHIP aimed at promoting social participation of elementary students, and she is the Principal Investigator of the Project “Residential QualityIndicators for Children and Young People with Disabilities”. Participates and/or has participated as a researcher in 5 projects. In his professional activities, he has interacted with more than 100 collaborators in co-authoring scientific work.

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Manuela Sanches-Ferreira
Director of inED
School of Education
Porto Polythecnic (ESE | P.PORTO)
CV

Manuela Sanches-Ferreira has more than 30 years of experience and coordinates the Master in "Special Education: Cognition and profound disabilities", the Support Unit for Inclusive Schools (UAEI)and the inED. She has been nominated as the Portuguese expert in 3 projects of the European Agency for Special Needs and Inclusive Education; coordinated the national evaluation of the Decree-Law 3/2008 implementation (2009-2010) by invitation of the Ministry of Education; was a consultant for UNICEF Armenia in2013, 2016, 2020; UNICEF Moçambique, in 2021; coordinated the Portuguese teamin more than 10 Erasmus+ Projects, and has several publications in relevant international journals.

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Mariana Lucas Casanova
Integrated Researcher at inED
School of Education
Porto Polythecnic (ESE | P.PORTO)
CV

Completed the PhD inPsychology in 2021, funded by Fundação para a Ciência e Tecnologia (FCT) at theFaculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto,Portugal, with a mobility at the Manchester Metropolitan University. Psychologistwith 20 years of experience, she has a specialisation in Clinical and HealthPsychology and in Education Psychology. She is currently conductingPostdoctoral research at the Centre for Research and Innovation in Education(inED) within the project “Residential Quality Indicators for Children andYoung People with Disabilities”. She has managed and implemented 9 EU fundedprojects. Throughout her career as a researcher, she has published bookchapters and research articles in peer reviewed International Journals and presentedcommunications in several conferences.

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Sérgio Costa Araújo
Collaborator researcher at inED
School of Education
Porto Polythecnic (ESE | P.PORTO)
CV

Sérgio Costa Araújo has about 20 years of experience in the field of children protection and rights, developing action-research projects with strong communitarian bonds in the areas of child poverty and social exclusion. He is a member of the Research Advisory Group and working group on “Children in Alternative Care”, European network EUROCHILD; member of the “DataCare” Experts Research Advisory Group, a Eurochild &UNICEF pioneering project of a comprehensive mapping of child protection data systems across the 27 EU Member States and the UK; coordinator of the anti-child poverty project “Primeiros Passos” promoted by Santa Casa daMisericórdia de Gaia aimed at preventing and reducing vulnerability in EarlyChildhood.

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Clara Cruz Santos
Observatório da Cidadania e Intervenção social da UC
Investigadora no Research Center on Social Work and Social Intervention – Univ. Lusíada
CV

Clara Cruz Santos finished her PhD in Social Work in 2007 at the Portuguese Catholic University, Faculty of Human Sciences. She holds a Master's Degree in Families and Social Systems (1999) from the Higher Institute Miguel Torga and a Degree in Social Work (1994) from the Higher Institute Bissaya Barreto. She is the Coordinator of the Master Degree in Social Work, in the Faculty of Psychology of the University of Coimbra. She is an integrated researcher at the Center for Interdisciplinary Studies – CEIS20. External consultant of the European Commission and Coordinator of the Social Intervention and Citizenship Observatory at the University of Coimbra Faculty of Psychology and Educational Sciences. She participates and/or has participated as Technical Development in 1 project, Researcher in 3 projects, and Principal Investigator in 5 projects, working in the area of Social Sciences with an emphasis on Social Work.

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Luiza Nobre Lima
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
Universidade de Coimbra
CV

Luiza Nobre Lima is an Assistant Professor at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Coimbra. With a PhD in Developmental Psychology, she teaches, researches, and publishes on (in)adaptive trajectories in adolescence, particularly the trajectories of adolescents living in residential care. In this context, she has supervised curricular and professional internships and master's and doctoral theses. She is a collaborating researcher at the Centre for Research in Neuropsychology and Cognitive and Behavioral Intervention. Currently, she is Deputy Director of the Faculty.

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João Pedro Gaspar
Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX
Universidade Coimbra, Portugal
Fundador e Presidente da Plataforma PAJE -Apoio a Jovens (Ex)acolhidos, Portugal
CV

João Pedro Gaspar: He has a degree in Geology, a Master's in Geosciences, a PhD in Educational Psychology and a post-doctorate in Social Education by the University of Coimbra. He is a lecturer and researcher at the Centre for Interdisciplinary Studies at the University of Coimbra and at the Adult Education and Community Intervention Research Centre at the University of the Algarve. Mentor and coordinator of PAJE - Plataforma de Apoio a Jovens (Ex)acolhidos (Ex-foster youth support platform). Supervisor and Consultant for various organisations in the area of Children and Family Support (CPCJs, Foster Homes, CAFAPs, Family Fostering Organisations). Social judge. Chairman of the Advisory Board of AjudAjudar - Associação para a Promoção dos Direitos das Crianças e Jovens (Association for the Promotion of the Rights of Children and Young People). Portuguese representative of INTRAC - International Research Network on Transitions to Adulthood from Care. Human Rights Prize 2023 (awarded by the Portuguese Parliament to the PAJE Platform).